Mandag, december 16, 2019

HJORTH ROSENFELDT: DE UEGNEDE

de1HJORTH ROSENFELDT: DE UEGNEDE. Oversat af Ellen Boen efter DE UNDERKANDA. 2015. 422 Sider. Kr. 299,-
Så er vores ven - Kriminalpsykolog Sebastian Bergman på banen igen – lige så arrogant, provokerende, uimodståelig men i fuld vigør som altid. Manden, som kollegerne hader som pesten, og forbryderne frygter.
Handlingen denne gang er at seriemorder der myrder dem der efter hans mening er stupide og ikke gavner samfundet noget som helst.
Sagen starter med at en kendt dokusoap-deltager findes myrdet på en forladt skole. Han er skudt i hovedet med en slagtepistol. Han sidder bundet til en stol i et klasseværelse med ansigtet vendt mod hjørnet og en klovnehat på hovedet. Et spørgeskema med 60 almene spørgsmål er fæstet til stoleryggen med en hæftepistol. Testen i almenviden, har den myrdede har tilsyneladende ikke klaret.
Flere ofre følger efter, alle er en slags mediekendisser. Rejseholdet kobles på sagen. De famler i starten rundt efter beviser, men det bliver Sebastian Bergman der finder spor i anonyme indlæg i aviser og på chatsider. Skribenten der kalder sig Sven Cato d.æ. ironiserer nemlig over manglen på almenviden hos den nye opvoksende generations forbilleder, men udtrykker samtidig også lidt for stor interesse for mordene. Sebastian begynder at efterforske det nærmere og indser hurtigt, at skribenten har kendskab til detaljer om mordene, som kun politiet kender til.
Sebastian og hans kolleger står over for en avanceret og dødsensfarlig seriemorder, som til sidst kommer til at true hele gruppens eksistens.
”De Uegnede” er forfatterduoen Hjorth Rosenfeldts femte bog i den succesfulde serie med psykologen Sebastian Bergman. Forfatterduoen bruger som motiv et af de stupide temaer der bliver sprøjtet ud af den ene TV-kanal efter den anden. Nemlig den ene menneske nedgørende og latterlige udsendelse som udstiller deltagerne som de åndsamøber der ikke har meget hjemme i kysen.
Atter en gang, en skandinavisk krimi i topklasse. Med et budskab, intens spænding og en persongalleri der underholder på fremragende vis fra start til slut. Anbefales på det varmeste. En rigtig vintergyser.

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd