Lørdag, oktober 19, 2019

POUL ERIK LARSSON: SKYGGEMANDEN

skyggePOUL ERIK LARSSON: SKYGGEMANDEN. 390. Sider. Kr. 169,95

Poul Erik Larsson skriver sig stille og roligt op blandt nobiliteterne i den danske kriminallitteratur. Det har han vist med foreløbigt 6 bøger. Det er isør de 3 af dem der har politikommissær Marcus Falck som hovedperson. Falck blev vi præsenteret for første gang i Alter Ego

Skyggemanden er en gammel uhyggelig vandrehistorie. Den vækkes til live, da en dreng forsvinder sporløst i Statsskoven. Myten i vandrehistorien fortæller følgende: at skoven er delt op i to lige store halvdele. I den ene regerer den onde Skyggemanden. For hvis man forvilder sig ind på hans område efter midnat, risikerer man aldrig mere at vende tilbage til sine kære.

Under politiets efterforskning finder man hurtigt ud af, at nøjagtigt den samme hændelse skete i Statsskoven for 24 år siden. Her forsvandt en dreng nemlig også sporløst og blev aldrig siden fundet. Sideløbende med den mystiske sag om den forsvundne dreng står Marcus Falck tillige i efterforskningen af tre uforklarlige mord. Her efterlader morderen hver gang et afrevet stykke papir på sit offer. På papiret står skrevet nogle bogstaver, som umiddelbart ikke giver nogen som helst mening.Men da Drabsafdelingen i Nordsjælland først får åbnet op for de to mystiske sager, begynder begivenhederne for alvor at tage nogle højst dramatiske og overraskende vendinger. Vending, som ingen i deres vildeste fantasi havde forestillet sig.

Andrehistorie motivet har været brugt flittigt i kriminallitteraturen. Men Poul Erik Larsson forstår med sin at få læseren ud på kanten af stolen mens den uhyggelige historie udvikler sig i forrygende hast. Anbefales.

Our website is protected by DMC Firewall!