PALATIUM BOOKS

Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)

Anmeldelser Fra Forlaget PALATIUM BOOKS

denusynCLAUS LUND ROSENKILDE: DEN USYNLIGE BOG. Sider. 178 Sider. Kr. Det er Claus Lund Rosenkildes litterære debut i Krimigenren. Og man må nok sige, at han er rustet godt. I 15 år drev han bogforlaget Rosenkilde & Bahnhof. Det var dog efter at han havde bl.a. været bibliotekar. Nu starter han sit nye forlag Palattium Books op efter at have solgt sit gamle forlag til Lindhardt & Ringhof. Læseren kan hurtigt se at Claus har en kæmpeviden om litteratur. Handlingen: Hovedpersonen og Bach-entusiasten, alenefar og manuskriptvaluar Saxo Haussmann er nemlig hovedarkitekten bag Det Kongelige Biblioteks nye store satsning, udstillingen om Den usynlige bog. Det er en ganske særlig bog . Den rummer udstillingens og verdens mest sjældne bøger om magi og dæmoner. Og den skal vises under hvælvingerne i den gamle del af Biblioteket. For at fejre færdiggørelsen af Den usynlige bog, har Bibliotekets direktion inviteret en lille eksklusiv gruppe bidragsydere til et særarrangement, før udstillingen åbnes for publikum. 13 personer deltager i, hvad der skal være en helt særlig festaften i den gamle kælder. Men noget går galt. Det er nemlig år 2003 hvor en enorm orkan ødelægger København elnet. Og med ét er Saxo og gæsterne uhjælpeligt fanget i den stort set mørklagte kælder fra 1600-tallet,(miljøet en udemærket variant af genrens populære tricks, nemlig (Mord I lukket Rum).Selskabet indstiller sig dog på at vente i halvmørket og få det bedste ud af aftenen. Men situationen bliver hurtigt uholdbar, da en af deltagerne pludselig findes død på mystisk vis. Saxo må opklare sagen, før endnu et mord finder sted.Claus Lund Rosenkilde serverer en ganske spændende krimi. Den bæres på fornem vis frem af det originale miljø, de interessante personer. Så varianten af det Lukkede Rum plottet sidder lige i Skabet.

gudsCLAUS LUND ROSENKILDE. GUDS ØJE. 193 Sider. Kr. 149,00
Claus Rosenkilde udgiver ufortrødent bind 2 i sin Hyggelig whodunit-kriminalserie. Denne gang findes Nationalmuseets ypperligstiske etnografiske forsker findes nøgen og død placeret midt i den afrikanske udstillingDet bevirker at museets karismatiske direktør må se sit museum invaderet af et ufølsomt dansk politi. Forskeren er tilsyneladende afgået ved døden midt i et hemmeligt, natligt shamanistisk ritual og med kroppen fuld af naturnarko. Men da politiets efterforskere bare vad er rundt i museets gange, ude at foretage sig nogen videre efterforskning af stand til at begribe omfanget af den døde forskers natlige handlinger. I desperation tilkalder museets direktør specialkonsulenterne Saxo Haussmann og Mercedes Rosencreutz for at komme til bunds i sagen. Saxo og Mercedes accepterer at hjælpe museet, og deres undersøgelser viser sig hurtigt med at trække tråde tilbage til en 130 år gammel mislykket redningsaktion dybt ind i Afrikas mørke. Og snart står det klart, at en kodet rejsejournal fra 1889 har betydning for sagen. Den kan afsløre, hvor en gigantisk, mytisk rituel granat, som efter sigende gør ejeren i stand til at tale med Gud, er gemt.
Men der er andre skumle personager der også kender eksistensen af den grønne ædelsten, og pludselig bliver spørgsmålet, om Saxo og Mercedes kan nå at finde og afkode rejsejournalen, før flere der sker endnu et mandefald af museets medarbejdere – eller de måske selv – kommer i fare.
Gud Øje – er en fin opfølger og som læser hygger man sig både med spændingen og uhygge.

Læst 432 gange Senest ændret Mandag, 20 august 2018 09:56
Søndag, 29 oktober 2017 11:59 Skrevet af  In Forlag